Eram la începutul crizei, acum 3 săptămâni când am întrebat pe unul dintre antreprenori cum este și cum îi afectează criza.
Mi-a spus: „Suntem bine, suntem forțați să ne trăim valorile! De fapt acum ne sunt testate, să vedem dacă ce spunem și trăim.”
Făcusem un training cu echipa de leadership și tocmai își definiseră valorile cu o săptămână înainte de a începe toată nebunia.
Se spune că sub presiune sunt testate valorile iar criza a ajutat la procesul de implementare a comportamentelor care demonstrează valorile respective.
După 2 săptămâni de criză, într-o discuție cu un alt manager din aceeași companie, cu lacrimi în ochi, mă întreba:
“Cum să dau afară oameni care mi-au fost alături ani de zile? Cum să mă uit în ochii lor știind că au credite și că nu au un loc unde să se angajeze? Cum să fac așa ceva?”
Recunosc că nu am văzut nicăieri o susținere reciprocă mai mare decât acum în criza asta, în care oamenii încearcă să treacă cu toti oamenii, să nu piardă pe nimeni!! În același timp activitatea e la 10%-20%.
Am un mare respect pentru astfel de lideri, mare respect!! E ca în război când nu vrei să lasi pe nimeni în urmă și totuși la un moment dat trebuie să iei decizii grele.
Criza aceasta nu ne dă pauză de la rolul de lider. Oamenii se uită mai mult ca oricând la noi și așteaptă direcție și speranță. Oricât de grea ar fi situația, e nevoie să conducem. Dacă nu noi, atunci cine?
Cu siguranță conducerea noastră în astfel de timpuri arată diferit decât în vremurile în care puteam controla rezultatul final, pentru că astfel de vremuri sunt unele de tip VUCA.
Acest tip de conducere este inspirată din perioada războiului Rece si ne dă o idee despre ce gen lucruri am putea să facem în astfel de timpuri de criză.
Când avem de-a face o perioadă plină de Volatilitate (Volatility), Incertitudine (Uncertanty), Complexitate (Complexity) și Ambiguitate (Ambiguity), avem de-a face cu VUCA.
Pentru o astfel de perioadă Bob Johansen, membru al Institutului pentru Viitor a venit cu o soluție care se numește VUCA-PRIME, el a găsit un antidot pentru fiecare caracteristică a acestor timpuri grele.
1.Când avem de-a face cu VOLATILITATE, avem nevoie de VIZIUNE.
Când totul este volatil și se schimbă Viziunea este cea care ne ține pe traiectorie. Nu vorbesc însă de viziunea aceea care pare scoasă din cărți, ci de acea viziune care le permite oamenilor să îți vadă umanitatea si luptele interioare. Mai mult ca oricând, într-o lume a online-ului, oamenii au nevoie să se întâlnească cu umanitatea noastră. Vulnerabiliatea ta construiește încredere, iar încrederea în astfel de timpuri este foarte valoroasă.
Spune-le oamenilor tăi care sunt temerile tale și în același timp provoacă-i: Ce vrei să vezi la sfârșitul crizei în viața ta, în compania ta?
Începe cu Sfârșitul în minte, cum spune Stephen Covey. Ce ai vrea să spună oamenii despre tine și cum ai vrea să arate compania ta după criză?
2. U – INCERTITUDINEA are nevoie de ÎNȚELEGERE în perioada asta.
Oprește-te și practică ascultarea, empatia si caută să întelegi înainte să fi tu înțeles. Asta va aduce stabilitate. Fii flexibil și gata să înțelegi ce se întâmplă cu adevărat, fii gata să înveți și să reînveți.
3. Când COMPLEXITATEA este mare ai nevoie de CLARITATE.
Care sunt 2 lucruri temporare pe care ne vom focaliza în următoarele 2 luni când lucrurile sunt încă neclare? 2 lucruri mici, dar simple care să fie ușor de urmărit.
Asta le va da oamenilor un sens de “stiu unde mergem, nu suntem pierduți în spațiu”.
4. Când AMBIGUITATEA e mare ai nevoie de AGILITATE.
Fii flexibil cu soluțiile găsite și adaptează-le constant. Apoi asigură-te că comunici în întreaga organizație. Încurajează-ți oamenii la colaborare și pe cât posibil să-și folosească talentul și tăriile.
Sper că ți-am fost de folos, pentru vrem să fim alături de tine în perioada asta!
Tinem aproape!